جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

زیبایی ظاهری یک نامزد انتخاباتی می‌تواند در میزان آرایی که کسب می‌کند، تأثیر داشته باشد. این نتیجه تحقیقی است که پژوهشگران دانشگاه دوسلدورف با بررسی انتخابات سراسری آلمان در سال ۲۰۱۷ به آن رسیده‌اند.

گروهی از جامعه‌شناسان آلمانی در شهر دوسلدورف در تحقیقی جدید گفته‌اند که هیچ‌گاه در گذشته جذابیت ظاهری نامزدها به اندازه انتخابات سراسری آلمان در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ نقشی تعیین‌کننده نداشته است.

در فهرست ده نفره‌ای که از نامزدهای اصلی احزاب مهم در انتخابات با توجه به جذابیت ظاهری آنان تهیه شده، سارا واگن‌کنشت (نامزد حزب چپ) در رده نخست جای گرفته است. کریستیان لیندنر (رهبر حزب دموکرات آزاد) و آلیس وایدل (حزب آلترناتیو برای آلمان) به ترتیب در مکان‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند.

در این فهرست مارتین شولتس (رهبر حزب سوسیال دموکرات) و آنگلا مرکل (رهبر حزب دموکرات مسیحی) به ترتیب در رده‌های هشتم و نهم ایستاده‌اند.

اما در یک بررسی‌ که از تمامی نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات به عمل آمده، یان رالف نولته (از حزب آلترناتیو برای آلمان) و سلین ارلن‌هوفر (از حزب چپ) به عنوان جذاب‌ترین نامزدان انتخابات سراسری سال ۲۰۱۷ آلمان شناخته شده‌اند.

این تیم جامعه‌شناسان تصاویر ۱۷۸۶ نامزد مستقیم و غیرمستقیم را که در انتخابات شرکت کرده‌ بودند، برای مقایسه در اختیار ۱۲ داوطلب زن و ۱۲ داوطلب مرد گذاشتند.

داوطلبان باید به جذابیت ظاهری هر کدام از نامزدها نمره‌ای میان صفر تا ۶ می‌دادند. بررسی نتایج  نشان دادند که میان جذابیت ظاهری و پیروزی در انتخابات "ارتباطی قابل توجه" وجود دارد. 

این تحقیق در ادامه پژوهشی بوده که در سال ۲۰۰۲ توسط پرفسور اولریش روزار از دانشگاه دوسلدورف آغاز شد. او سال گذشته در مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه‌‌های آلمانی گفته بود، انسان‌ها واکنش‌های "بسیار بسیار شبیهی به یکدیگر" دارند و در دیگران به دنبال ویژگی‌های جسمانی شبیه به خود می‌گردند.

به گفته لنا ماش، پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی، با فرض پیش‌شرط‌های یکسان، یک نامزد بسیار جذاب پنج درصد بیشتر از نامزدی که جذاب نیست، رأی جمع می‌کند.

او در گفتگویی با دویچه‌وله اضافه می‌کند، زمانی که شخصی سالم، جذاب و تندرست به نظر می‌آید، رأی‌دهندگان به این فرد به چشم کسی نگاه می‌کنند که توانایی بیشتر و تسلط بهتری برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های اجتماعی دارد.

 
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:زیبایی ظاهری , نامزد انتخاباتی,میزان آرا,جذابیت ظاهری ,جامعه‌شناسان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دولت اکوادور جولین آسانژ را به عنوان شهروند خود پذیرفته و به او تابعیت اکوادور داده است. این درخواست از دولت بریتانیا که به آسانژ موقعیت دیپلماتیک اعطا کند، از سوی لندن رد شده است.


 

دولت اکوادور به جولین آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس تابعیت این کشور را داد. خانم ماریا فرناندا اسپینوزا، وزیر خارجه اکوادور، در این باره گفت که آسانژ در تاریخ ۱۲ دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) تابعیت اکوادور را به دست آورده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دولت اکوادور پس از این اقدام از دولت بریتانیا خواسته است آسانژ را به عنوان دیپلمات اکوادور قبول کند و از این راه برای او مصونیت دیپلماتیک قائل شود. گفته می‌شود که دولت بریتانیا با این درخواست دولت اکوادور مخالفت کرده است.

در صورت موافقت بریتانیا آسانژ می‌توانست با پایان دادن به دوران پناهندگی خود در سفارت اکوادور، با مصونیت دیپلماتیک خاک بریتانیا را ترک کند و دستگیر نشود.

 آسانژ از بنیان‌گذاران اصلی وبسایت ویکی‌لیکس است که وظیفه خود را افشای عمل‌کردهای غیراخلاقی دولت‌ها و ارباب صنایع تعریف کرده است.

ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ با انتشار بیش از ۲۵۰ هزار سند محرمانه که میان سفارتخانه‌های آمریکا ردوبدل شده بودند، در دنیای سیاست ولوله به پا کرد. آسانژ از جمله اسنادی را منتشر کرد که جزئیاتی را درباره عمل‌کرد نیروهای نظامی آمریکا در جنگ‌های عراق و افغانستان افشا می‌کردند.

سانژ از سال ۲۰۱۲ در تبعید به سر می‌برد. پناهگاه او سفارت اکوادور در لندن است، زیرا از آن می‌ترسد که به مقامات دادگستری سوئد تحویل داده شود. رافائل کورآ، رئیس جمهوری چپ‌گرای پیشین اکوادور به آسانژ به دلایل انسان‌دوستانه پناهندگی داد.

آسانژ که ۴۶ ساله و شهروند استرالیاست در سال ۲۰۱۰ متهم شد ‌که در سوئد به یک زن تجاوز کرده است. او همواره این اتهام را رد کرده و گفته که مطرح شدن این اتهام با انگیزه‌های سیاسی بوده است. دادگستری سوئد در ماه مه سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) پرونده آسانژ را مختومه اعلام کرد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جولین آسانژ,ویکی‌لیکس,اکوادور,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تسلیت به هموطنان گرامی کرمانشاهی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

از دهها سال پیش هر روز در کشورهای غربی دستگاه‌های الکترونیکی بیشماری به همراه اجناس مربوطه مانند نوار و کاست و سی‌دی از دور خارج می‌شوند. اما این "آت و آشغال‌های تمدن مصرفی غرب" به کجا می‌روند؟ به چین!

از اوایل دهه ۱۹۹۰ چین بزرگترین واردکننده‌ی فضولات صنعتی بوده است. چین برای این مواد آشغال پول کمی می‌پردازد و در عوض از آنها مواد خام گرانبهایی بیرون می‌آورد، مانند: مس، آهن، کاغذ و پلاستیک و...

بیش از نیمی از زباله‌های صنعتی جهان به چین می‌رود تا در آنجا به محصول صنعتی تبدیل شود و به صورت کالاهای مصرفی یک بار دیگر به غرب بیاید و سود باز هم بیشتری به اقتصاد چین برساند.

چین تنها در سال گذشته (۲۰۱۶ میلادی) سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ضایعات پلاستیکی از غرب وارد کرده است.

اما زباله‌ای که چین وارد می‌کند، برای کشور تنها سود مالی به بار نمی‌آورد، بلکه خطرات زیست‌محیطی نیز در بر دارد. برای مقابله با همین خطر است که جمهوری خلق به تازگی اعلام کرد که قصد دارد ورود ۲۴ نوع زباله را به کشور ممنوع کند، زیرا به فضای زیست‌بومی چین آسیب می‌زنند.

در کنار مشکلات زیست‌بومی، یک عامل دیگر نیز مقامات چین را نسبت به وارد کردن زباله از کشورهای غربی دچار تردید کرده و آن تولید روزافزون فضولات صنعتی در خود چین است.

در چین روزانه ۵۲۰ هزار تن زباله تولید می‌شود که بیشتر آن سوزانده می‌شود. چین قصد دارد با به کار انداختن دستگاه‌های مدرن و همساز با محیط زیست، روند بازیابی مواد خام در کشور را بهبود بخشد.

با رهنمودهای تازه شی جین‌پینگ، رهبر چین، در جریان کنگره ۱۹ حزب کمونیست، روشن شد که چین قصد دارد گام‌های مهمی در جهت حفاظت از محیط زیست بردارد.

اقدامات چین بی‌تردید صنعت "آشغال‌زایی" غرب را با مشکل جدی روبرو می‌کند. کشورهای صنعتی از یک منبع درآمد محروم می‌شوند و در برابر یک پرسش مهم قرار می‌گیرند: با این همه آشغال چه باید کرد؟

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دستگاه‌های الکترونیکی,چین,دستگاه‌های مدرن,حزب کمونیست,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

THE PERSIAN GULF REMAIN PERSIAN GULF FOREVER

 

 COPYRIGHT.ALL RIGHTS RESERVED TO IRANIAN;SCINCE 10000  YEARS BC

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: PERSIAN GULF FOREVER,خلیج همیشه پارس,ALL RIGHTS RESERVED TO IRANIAN;SCINCE 10000 YEARS BC,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

در ابتدا همه چیز بی‌ضرر به نظر می‌رسد. این تصور خانمی بود که در ابتدای رابطه وقتی داشت با مرد همسایه حرف می‌زد با حسادت شریک زندگی‌اش مواجه شد. اما بعد وضع بدتر شد. یک شب او دیر به خانه رسید و شریکش او را به داشتن رابطه با دیگری متهم کرد. بالاخره روزی رسید که عرصه بر زن تنگ آمد چرا که همه اتهام‌ها بی‌اساس بودند.

کریستینه باکهاوس، روانشناس آلمانی در فرانکفورت حسادت را "سم" توصیف کرده است. او می‌‌گوید، حسادت رابطه‌ای را که بنیان آن بر اعتماد بنا نهاده شده ویران می‌کند و در بدترین حالت حتی به قطع رابطه منجر می‌شود؛ بخصوص وقتی که حسادت به عادت تبدیل شود. اغلب خود کسانی که حسادت می‌کنند نیز در رنجند. رنج آن‌ها از کنترلی است که در رفتارشان به اعتیاد تبدیل شده است.

علل حسادت

حسادت گاهی حاصل ترس از دست دادن شریک زندگی است. اما جالب است که برخلاف عقیده بسیاری که آن را ناشی از عشق می‌دانند بریگیته اشپیسهوفر، روانشناس آلمانی از شهر فردن می‌گوید: «حسادت اصلا ربطی به عشق ندارد.»

حسادت بسیار بیش از آن که ربطی به عشق داشته باشد با عزت نفس پایین ربط دارد. کریستینه باکهاوس می‌گوید، حسودها تصور می‌کنند که جذاب نیستند و در نظر شریک خود چندان باهوش و باارزش به نظر نمی‌آیند و به همین دلیل فرد دیگری که دارای این خصوصیات است را خطری می‌پندارند که "می‌تواند نتایجی اسف‌بار به بار بیاورد."

حسادت معمولا در کودکی ریشه دارد. افراد حسود ممکن است در کودکی خود توجه لازم را از والدین دریافت نکرده باشند و خود را آنقدرها لایق عشق دیگری ندانند.

گاهی هم ریشه را باید در روابط پیشین فرد پیدا کرد. شاید شریک پیشین زندگی با فرد دیگری ارتباط داشته و خیانت کرده باشد. حالا که او در رابطه‌ای دیگر قرار گرفته ترس شعله می‌کشد که نکند شریک کنونی ‌نیز او را ترک کند. افرادی که بیمارگونه حسودند می‌گویند، اصلا نمی‌توانند بفهمند چرا شریکشان او را انتخاب کرده‌، دیگران که جذاب‌ترند!

چه باید کرد؟

موریتس ایشه‌بک، روان‌درمان آلمانی در برلین به افراد حسود توصیه می‌کند، علت را در درون خود جست‌وجو کنند.

آن‌ها باید دقیق از خود بپرسند به چه حسادت می‌کنند؟ آیا زنی که شریک من الان با او می‌خندد از نظر من هیکلی عالی دارد در حالی که من خود را چاق می‌دانم و از این مسئله در رنجم؟

یا این که مرد حسادت می‌کند چون همسرش با کسی که درجه دکترا دارد و او فاقد آن است دارد مشتاقانه حرف می‌زند؟

بریگیته اشپیسهوفر برای بالا بردن عزت نفس توصیه‌ای دارد: خود را همان طور که هستید بپذیرید. تنها زمانی که خودمان را دوست داشته باشیم دیگر به این که دیگری ما را دوست داشته باشد یا نه وابسته نیستیم. در این مسیر نه تنها باید به ضعف‌هایمان اذعان کنیم بلکه به نقاط قوت خود نیز آگاه شویم.

کریستینه باکهاوس نیز پیشنهاد می‌کند که در خود نظر کنیم و بنویسیم دقیقا چه چیزی داریم که ما را شایسته عشق‌ می‌سازد. تنها زمانی که خود به نقاط قوتمان واقف شویم درخواهیم یافت که شریکمان چرا عاشقمان است و به ما اعتماد دارد.

اما اگر خودمان را دوست‌داشتنی نپنداریم شک به شریکمان در جانمان ریشه می‌دواند. اغلب حتی شریکمان عامل حسادت نیست بلکه این ترس‌هایمان است که میوه‌ای به نام حسادت به بار آورده است.

آن‌هایی که شریک‌هایی به شدت حسود دارند باید برایشان روشن کنند که "من دوستت دارم و می‌خواهم با تو سر کنم. تو خودت مسئول حسادتت هستی. باید کاری علیه آن بکنی و اگر نمی‌توانی باید از یک درمانگر کمک بگیری."

کریستینه باکهاوس می‌گوید، در صورتی که حسادت و تخیلات ناشی از آن در ما جان گرفت باید بارها به آن فرمان "ایست" بدهیم. در عوض، باید خاطرات لحظات خوب و رابطه مطلوب خود با شریکمان را زنده کنیم.

برای اینکه اعتماد به نفس را در خود بالا ببریم گاهی باید تأیید را از طریق سرگرمی‌هایمان پیدا کنیم یا گاهی تنهایی و بدون شریکمان با دوستانمان وقت بگذارنیم. در هر صورت به عقیده موریتس ایشه‌بک، روان‌درمان در برلین "بر حسادت قطعا می‌توان چیره شد."

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:حسادت,سم,عشق , شریک‌,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

این گزارش تحت عنوان Global burden of Disease Study، وضعیت سلامت در جهان را از طریق برآورد میانگین امید به زندگی و میزان مرگ و میر، بیماری ها و آسیب های ناشی از 300 علت مختلف، مورد ارزیابی قرار می دهد.

این گزارش تأکید می کند، میانگین امید به زندگی در جهان 72.5 سال (برای زنان 75.3 و برای مردان 69.8 سال) است. این شاخص در سال های 1990 و 1970 میلادی به ترتیب 65.1 و 58.4 سال بود.

بالاترین میزان امید به زندگی در سال 2016 به کشور ژاپن با 83.9 سال و کمترین میزان نیز به جمهوری آفریقای مرکز با 50.2 سال اختصاص داشت.

در سال 2016 میلادی 54.7 میلیون مرگ در جهان رخ داد. سه چهارم این مرگ ها (72.3 درصد) ناشی از بیماری های غیرمسری بود که شامل بیماری های قلبی، سکته و سرطان می شوند.

حدود 19 درصد از مرگ و میرها در سال 2016 ناشی از بیماری های مسری، بیماری های دوران بارداری و هنگام زایمان، بیماری های نوزادان، بیماری های ناشی از سوء تغذیه، و حدود 8 درصد نیز ناشی از صدمات و جراحات بود.

از سال 2006 تا 2016 تعداد مرگ و میرهای ناشی از بیماری های مسری، بیماری مادران باردار، نوزادان و سوء تغذیه که اصطلاحا CMNN نامیده می شوند، نزدیک به 24 درصد کاهش پیدا کرد.

این گزارش نشان می دهد، پیشرفت قابل توجهی در کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال که اغلب در اثر عفونت های تنفسی یا عوارض ناشی از زایمان زودرس می میرند، رخ داده است. براین اساس، تعداد مرگ و میر در بین این کودکان برای نخستین بار به کمتر از 5 میلیون نفر رسید؛ درحالیکه این میزان در سال های 1990 و 1970 میلادی به ترتیب 11 میلیون و 16.4 میلیون مرگ گزارش شده بود.

مرگ و میر ناشی از HIV / ایدز در بین کودکان و بزرگسالان نیز با کاهش روبرو شده و از سال 2006، حدود 46 درصد کاهش پیدا کرده است. مرگ و میر ناشی از مالاریا در مدت مشابه نیز 26 درصد کاهش را نشان می دهد.

با این حال، تعداد کل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرمسری از سال 2006 تا 2016 به افزایش 16 درصدی مواجه شده است که به معنای 5.5 میلیون مرگ بیشتر در سال 2016، در مقایسه با 10 سال قبل است.

بیماری قلبی ایسکمیک (IHD) اصلی ترین علت مرگ بوده و باعث مرگ 9.5 میلیون نفر در سال 2016 شد که افزایش 19 درصدی در مقایسه با سال 2006 را نشان می دهد. دیابت نیز عامل 1.4 میلیون مرگ در سال گذشته بود که در این بخش نیز افزایش 31 درصدی در مقایسه با 10 سال قبل مشاهده می شود.

در طول این بازه زمانی 10 ساله، نرخ مرگ و میر ناشی از CMNN حدود 32 درصد کاهش یافته است، درحالیکه نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرمسری تنها 12 درصد کاهش را نشان می دهد.

در این گزارش که در شماره اخیر مجله لانست (The Lancet) منتشر شد، آمده است: الگوهای مرگ و میر در جهان به وضوح درحال تغییر هستند و کاهش بسیار سریع در شرایط بیماری های CMNN نسبت به سایر بیماری ها و آسیب ها مشاهده می شود.

همچنین تعداد مرگ و میر ناشی از جنگ و تروریسم به طور قابل توجهی در جهان افزایش یافته و به 150500 مورد مرگ در سال 2016 رسید که افزایش 143 درصدی از سال 2006 را نشان می دهد. این افزایش چشمگیر، تاحد زیادی ناشی از درگیری ها در شمال آفریقا و خاورمیانه است.

نرخ مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر، آمفتامین و سایر اختلالات ناشی از سوء مصرف مواد در برخی از نقاط جهان، بویژه کشورها با درآمد بالا، افزایش یافته است. این گزارش نشان می دهد که 1.1 میلیارد نفر از مردم جهان دارای نوعی از اختلال سلامت روان یا مصرف مواد مخدر هستند.

این مطالعه با همکاری IHME و با مشارکت 2500 همکار از 130 کشور جهان انجام شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مصرف مواد مخدر,جنگ و تروریسم,تعداد مرگ و میر,بیماری های مسری,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تندیس ناپیرآسو یکی از آثار به جا مانده از تمدن عیلام است. ملکه ناپیرآسو همسر اونتاش ناپیریشا پادشاه عیلام می‌باشد. قدمت اثر به ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد. این تندیس که با لایه‌ای از مس و طلا روی قالب برنزی ساخته شده، حدود ۱۳۰ سانتی‌متر ارتفاع، ۷۰ سانتی‌متر عرض و ۱۷۵۰ کیلوگرم وزن دارد. به گفته دکتر پی یر آمیه، متخصص تمدن عیلامی درموزه لوور درباره این مجسمه چنین گفته است:

این تندیس نه تنها اثری هنری بلکه نقطه اوجی در هنر ریخته گری مفرغ است که حضور صنعتگرانی فوق العاده ماهر و چیره دست را در سرزمین عیلام نشان می دهد. این مجسمه بزرگ ترین اثر فلزی متعلق به شرق باستان است که حتی در مصر، بابل و آناتولی هم نظیر آن دیده نشده است. این تندیس اثر هنری بسیار با اهمیتی است که به قصد بزرگداشت و تکریم شهبانوی عیلامی ساخته شده و در واقع ارزش و اعتبار زن را در تمدن باستانی عیلامی نشان می دهد.

روی دامن حاشیه‌دار این مجسمه، نام ملکه و خدایان بزرگ شوش به خط میخی عیلامی حک شده‌است. در دست چپ ملکه انگشتری وجود دارد که احتمالاً حلقه عروسی او می‌باشد. تندیس ناپیرآسو در موزه لوور نگهداری می‌شود. تندیس توسط ژاکوب دو مورگان، باستان‌شناس فرانسوی، در سال ۱۹۰۳ کشف گردید. بر حاشیه دامن این تندیس و از زبان ملکه چنین آمده‌است:

من ناپیرآسو همسر اونتاش ناپیریشا هستم. هر کس که بخواهد مجسمهٔ مرا تصرف کند، هر کس که بخواهد آن را درهم بشکند، هر کس که این کتیبه را خراب کند و یا نام مرا پاک کند، باشد که مورد غضب خدایان اینشوشیناک، نپ ایریشا و کیریریشا قرار گیرد و نام و نسلش از میان برداشته شود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تندیس ناپیرآسو,تمدن عیلام,موزه لوور ,خط میخی,شوش,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در و دیوارهای اتاقش پر بود از عکس بزرگان.محمدرضا شجریان،اصغر فرهادی،بهروز وثوقی،محمود خیامی،محمد بهمن‌بیگی،آیت‌الله طالقانی،ناصر حجازی و خیلی‌های دیگر.سن و سالی داشت و راستش تعجب کردم که چرا مثل جوان‌ها،عکس آدم‌های مشهور را به در ودیوار دفتر کارش زده است. کنجکاوی‌ام را پنهان نکردم و پرسیدم.
گفت: همه دنیای من همین‌ها هستند.
مرد تاجری که در یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های تهران دفتر داشت،طوری درباره ده‌ها قاب‌عکس دفترش سخن می‌گفت که برایم عجیب بود.
پرسیدم این عکس‌ها چه حسی به تو می‌دهند؟ گفت: هیچ چیز به اندازه این‌که به ایرانی بودنم افتخار ‌کنم برایم ارزشمند نیست و خیلی خوشحالم که با این آدم‌های بزرگ هم دوره‌ام.
درست بالای سرش، عکسی رنگی از یک خانم موکوتاه با چشم‌های آبی در قابی بزرگ، میان انبوهی عکس سیاه و سفید روی دیوار خودنمایی می‌کرد. با دقت که نگاه می‌کردی،متوجه تمایز این قاب با بقیه می‌شدی. آن‌روزها مریم میرزاخانی تازه جایزه فیلدز را برده بود و شاید پیش از آن، خیلی‌ها او را نمی‌شناختند. پرسیدم این خانم چرا؟ گفت: بدون شک او نابغه است. مهم‌ترین جایزه ریاضیات را برده و در بهترین دانشگاه‌های جهان درس می‌دهد.آرزو دارم نوه‌ام مثل او شود.
آن‌روز وقتی دفتر تاجر کهنه‌کار را ترک می‌کردم،پیش خودم گفتم دارایی آدم‌ها فقط خانه و ماشین و زمین و ملک نیست.همین آدم‌های بزرگ بخشی از دارایی‌های ما هستند.
مریم میرزاخانی در میان ناباوری همه ما درگذشت. جامعه ایران یکی از ارزنده‌ترین دارایی هایش را از دست داد.
او رفت اما این زخم کهنه دوباره سر باز کرد.این‌که چرا با او و هزاران نخبه نظیر او مهربان نبوده‌ایم؟ مریم می‌توانست در کشور خودش زندگی کند. مگر این بانوی معصوم چه چیزی می‌خواست؟ آن چشم‌های آبی چه در سر داشتند؟ مریم یکی از عاشق‌ترین آدم های زمانه‌اش بود.ساده بود و بی پیرایه و چه می‌شد اگر همین اطراف،رؤیاهایش را با فرزندان ما قسمت می‌کرد.چه می‌شد اگر میان این همه هیاهو،به بزرگی‌اش میدان می‌دادیم؟

ما را چه می‌شود؟ چرا همیشه علامت خروج را نشان می‌دهیم؟چند کشور را می‌توانیم مثال بزنیم که به این سادگی مسیر مهاجرت نخبگانش را هموار کرده باشد؟ زیان روحی و روانی و اقتصادی جامعه از مهاجرت این همه نخبه چقدر است؟
هرچند اعداد و ارقام متناقضی از تعداد مهاجران نخبه ايراني درديگر نقاط دنيا ارائه شده اما با توجه به جایگاه شایسته بسیاری از ایرانیان خارج از کشور، به خوبي مي‌توان دريافت چه ثروت مادي و معنوي عظيمي از كشورمان در ديگر نقاط جهان توزيع شده‌است.
اما سؤال مهم این است که چرا بسياري از جوانان نخبه ایرانی عزم مهاجرت كرده و زندگي دور از وطن را بر مي‌گزينند؟
شايد دم دستی‌ترین پاسخ این باشد که آنها به دنبال رفاه یا شاید آزادی بیشتر،ترک وطن کرده‌اند. . اما براي من كه با خیلی از مهاجران نخبه ایرانی از نزديك صحبت كرده‌ام،دلیل دیگری هم وجود دارد.
خیلی از جوانان ما ایران را ترک می‌کنند چون امکان سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بلند مدت ندارند.خیلی‌ها ایران را ترک می‌کنند چون فضای کسب وکار را عادلانه و شفاف نمی‌بینند. خیلی‌ها ایران را ترک می‌کنند چون حوصله این همه دعوای سیاسی و بی‌اطمینانی را ندارند.خیلی‌ها ایران را ترک می‌کنند چون فضای مساعدی برای شکوفایی توانایی هایشان نمی بینند.
اگربپذيريم نبوغ و استعداد هم ثروت خدادادي است،باید کاری کنیم که انگیزه مهاجرت کاهش پیدا کند. چرا باید جوانان نخبه ما به بهانه‌های واهی تحت فشار قرار گیرند و ترک وطن کنند؟
در یکی از سفرهایم به اروپا، دوساعت پای صحبت‌های یکی از همین نخبگان نشستم.او که جذب یکی از شرکت‌های بزرگ اروپایی شده و برای خودش شهرتی به هم زده بود،آرزو داشت به ایران بازگردد. پرسیدم در چه صورتی حاضری به کشور برگردی؟ گفت: فقط می‌خواهم سالم و شفاف در فضای رقابتی کار کنم.نمی‌خواهم برای کاری که می‌کنم،از همه مجوز بگیرم و به همه رشوه بدهم.

صدای پیرمردی که تصویر مریم میرزاخانی را به دیوار زده بود،هنوز در گوشم می‌پیچد.وقتی داشتم خداحافظی می‌کردم گفت: تو که دستت می‌رسد،کاری کن.کاری کن بچه‌های خوب ما به وطن بازگردند.

mohsen jalalpour

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:درگذشت مریم میرزاخانی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 233 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com