جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

پس از انجام موفقیت‌آمیز تست پرتاب و الحاق کپسول باری «دراگون»، مأموریت اصلی این فضاپیمای بدون سرنشین برای انتقال محموله های باری به ایستگاه فضایی بین المللی از پاییز امسال آغاز می‌شود.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «چارلز بولدن» مدیر ناسا، مرکز فضایی کندی در فلوریدا را بعنوان محل انجام مأموریت های فضایی تجاری از جمله مأموریت کپسول باری شرکت اسپیس X معرفی کرد؛ همچنین طرح سفرهای تجاری سرنشین دار شرکت «سیرا نوادا» بعنوان بخشی از برنامه‌ خدمات فضایی تجاری ناسا، مورد تأیید نهایی قرار گرفته و محققان در حال توسعه این پروژه هستند.
شرکت اسپیس X نیز بعنوان مجری پروژه نخستین کپسول باری بخش خصوصی و پس از انجام موفقیت آمیز تست الحاق به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) در ماه می، مأموریت اصلی خود را آغاز می کند.
بر اساس قرارداد منعقد شده میان ناسا و این شرکت، کپسول باری دراگون در قالب 12 مأموریت بدون سرنشین از ماه اکتبر (مهر ماه) محموله های مورد نیاز خدمه ساکن در ISS را به فضا منتقل می کند؛ این کپسول توسط موشک فالکون 9 به فضا پرتاب می شود و شامل دو کپسول تحت فشار و یک محفظه غیر تحت فشار برای نصب آرایه های خورشیدی است.
مسؤولان ناسا امیدوارند با توسعه برنامه های تجاری فضایی توسط شرکت های خصوصی مانند اسپیس X و سیرا نوادا، پروژه سفرهای سرنشین دار و بدون سرنشین به مدار زمین را رونق بخشیده و فعالیت های این سازمان را بر روی مأموریت به مقاصد دور و سیارک ها متمرکز کنند.
 

 منبع:ایسنا

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:فضاپيماي دراگون,فضایی,فضاپیمای بدون سرنشین ,کپسول,ناسا, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 اگر دانه ها از لیموعمانی جدا شوند، دیگر تلخی نخواهد داشت ولی در صورتی که با دانه پخته یا به صورت پودر به غذا افزوده شود، غذای تهیه شده تا حدی تلخ خواهد بود، بنابراین برای پرهیز از تلخ شدن غذا بهتر است پیش از افزودن آن به غذا دانه های لیمو را درآورید.لیموعمانی از خشک شدن نوعی لیموهای کوچک آبلیموگیری که انواع متفاوتی دارند، به دست می آید و به عنوان چاشنی در غذاها استفاده می شود. طی فرایند خشک شدن به دلیل تغییرات به وجود آمده در ترکیب ها و اکسیدشدن، رنگ لیمو تغییر می کند و از رنگ مایل به زرد و گاهی سبز به رنگ قهوه ای تیره یا سوخته تبدیل می شود. با توجه به اینکه مواد موثر موجود در تمامی گیاهان تا حد زیادی به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی بستگی دارد، این مساله می تواند در رنگ گیاهان و میوه های تازه و خشک، طعم و مزه، بو و خواص آنها تاثیرگذار باشد.لیموعمانی تازه، رنگ خردلی دارد و بسیار ترش است و به صورت گرد کوبیده شده یا درسته عرضه می شود که البته یکی از پرمصرف ترین ادویه ها در دنیا گردلیمو عمانی است.جالب است بدانید ترش بودن لیمو به دلیل اسیدسیتریک موجود در آن است و از نظر ترکیب های شیمیایی د ر آب لیموعمانی، حدود ۸ درصد اسیدسیتریک وجود دارد.با توجه به اینکه ویتامین C و اسید سیتریک، ۲ ماده مهم و تاثیرگذار در لیموعمانی هستند، مرغوب ترین لیموعمانی، لیموعمانی ای است که حداکثر میزان از این ۲ مواد در آن وجود داشته باشد اما به دلیل اینکه نمی توان وجود این مواد را از ظاهر آنها تشخیص داد بنابراین می توان گفت، لیموعمانی های درشت که نشانه رسیدن کامل آنهاست و تیره رنگ هستند، مرغوب ترند. در حال حاضر انواع متفاوتی از لیموعمانی در بازار وجود دارد که گفته می شود لیموهای به رنگ سفید چینی هستند. رنگ سفید و روشن لیموعمانی دلیل قطعی چینی بودن آن نیست ولی این محصول می تواند از چین هم وارد شده باشد. لیموعمانی هایی که از ابتدا در ایران وجود داشته را همه می شناسند بنابراین اگر نمونه هایی با ظاهر متفاوت در بازار دیده می شود ممکن است چینی باشد.
توصیه می شود افراد مبتلا به فشارخون و بیماران قلبی از لیموعمانی استفاده کنند زیرا دیگر ترکیب های موجود در آبلیمو و لیموعمانی، پپتین است که باعث کاهش کلسترول و چربی خون و تا حدودی فشارخون می شود.
بهتر است بدانید افزودن لیموعمانی به خورش هایی مانند قیمه باعث کاهش خواص آن نمی شود بلکه گاهی «اسیدی» یا به اصطلاح «ترش شدن غذاها» باعث افزایش خواص و مرغوبیت آنها می شود. مثلا برای جذب آهن بیشتر غذا، وجود ویتامین C ضروری است و افزودن لیموعمانی، گردلیمو یا آبلیمو به غذاها باعث جذب بیشتر آهن می شود.



 متخصص فارماکوگنوزی
دکتر محمدحسین صالحی سورمقی
استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:لیموعمانی,لیمو ,ادویه ها,فشارخون ,کلسترول,چربی خون , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بقیه در ادامه مطلب

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تصاویری از کانیها,زمین شناسی,کانی,تالک,فلوئوریت,مگنتیت,کوارتز,هماتیت,پیریت,,,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 زمين شناسى پزشکى ، مطالعه اثر زمين و عوارض آن برروى سلامت انسان ، حيوان و گياه است . از گذشته دور تاثير عواملى چون آب و هوا ، ميزان رطوبت ، دما و ارتفاع و ديگر عوامل محيطي برروى، انسانها شناخته شده است. اين علم دانشى ميان رشته اى است که به تبعات ديگر شاخه هاى مختلف علوم چون بيولوژى ، شيمى ، فيزيک ، رياضيات،آمار ، کشاورزى ، آب و هوا شناسى ، مينرالوژى ، ايمونولوژى ، اپيدميولوژى ، پاتولوژى و پزشکى جغرافيايى مى پردازد. بررسى و تفحص در هرشاخه از اين علم، دنياى وسيعى ازاجزاء بهم پيوسته ومرتبط با کل را به ما مى نماياند .با کشف قوانين حاکم بر اين ارتباط ، به ماهيت کلى هدف زمين شناسى پزشکى مى رسيم که اين هدف همان شناخت عوامل ژئوژنيک و تأثير بر سلامت موجودات زنده است .

 
همانگونه که پوسته زمين از عناصر مختلف تشکيل يافته است اعضاء و اندام هاى موجودات زنده نيز از عناصر مختلف بوجود آمده اند. براى مثال بيش از 99 % وزن اندام هاى انسانى از 6 عنصر اکسيژن ، کربن ، هيدروژن ، نيتروژن ، کلسيم و فسفر تشکيل يافته است . برپايه مطالعات انجام شده دو گروه اصلى از عناصر اهميت ويژه اى درسلامت و بهداشت انسان دارند . گروه اول ، عناصر ضرورى و حياتى شامل آهن ، منيزيم ، پتاسيم ، کلسيم ، روى ، مس ، يّد ، سلنيم ، فلورئور است . گروه دوم شامل عناصرى است که در مقادير بسيار کم ، اثرات فيزيولوژيکى زيان­آورى ايجاد مي­نمايند که عبارتند از کادميم ،آلومينيوم ، ارسنيک ، سرب ، جيوه و برخى از ترکيبات اورانيوم.
بنابراين فرآيندهاى بيولوژيک ، اين عناصر را براى انجام وظايف بيوشيميايى خاص و ضرورى براى ادامه حيات بکار مى گيرند.برخى از اين عناصر، نقش مهمى در متابوليسم عادى وعملکردهاى فيزيولوژيک درانسان دارند مثلاً کلسيم ، فسفر، فلوئور ومنيزيم نقش مهمى در عملکردهاى ساختارى استخوان و غشاء سلولى دارند. برخى از اين عناصر مثل روى، مس ، سلنيم ، منگنز و موليبدن ، از اجزاء ضرورى آنزيم ها بوده ويا به عنوان حامل آهن براى ليگاندها در متابوليسم عمل مى نمايد . گروهى نيز همانند يّد و کروم ، در ساختار اصلى هورمون ها شرکت دارند . بنابراين عناصر در چرخه طبيعى حيات از طريق خاک ، آب و گياه وارد سيستم بدن موجودات زنده مى شوند .
ژئومديسين يا زمين شناسى پزشکى شاخه اى از زمين شناسى زيست محيطى است که به بررسى ارتباط بيماريها و درمان آنها با وضعيت زمين شناسى مى پردازد . از سالها پيش دانشمندان ايرانى چون زکريا رازى و ابوعلى سينا به ارتباط بوم و زمين با بيماريهاى مختلف پى برده بودن براى مثال ابوعلى سينا در کتال قانون چنين عنوان نموده است : " بدان که هر يک از فصول در هر منطقه اى از مناطق زمين نوعى بيمارى بر مى انگيزد " علاوه بر دانشمندان ايرانى محققين ديگرى از ساير ممالک به بررسى اين آثار پرداخته اند و برخى نيز بدون داشتن دانش ژئومديسين فقط شاهد و ثبت کننده ارتباط بيماريها با وضعيت زمين بوده اند از جمله مى توان به مارکوپلو سياح مشهور ايتاليايى اشاره نمود که درباره مرگ مرموز اسبهاى اروپايى در منطقه اى از چين مى نويسد پس از گذشت چند قرن علت مرگ را وجود سلنيوم زياد خاک دانشته اند . امروزه دانشمندان علل بسيارى از مرگ و ميرهاى و مسموميت هاى منطقه اى را در خصوصيات زمين پى مى جويند . بشر از ديرباز سعى در مقابله و کاهش خسارات ناشى از حوادث غيرمترقبه جهانى داشته است از جمله اين حوادث مى توان به پديده هاى زمين شناختى چون زمين لرزه ، آتشفشان ، رانش ها و لغزش ها ، سيل و توفان اشاره نمود . علاوه بر اين بسيارى از بيماريهايى که در مناطق مختلف بصورت اپيدمى شايع مى گردند و بسيار خطر آفرين بوده به نحوى مربوط به پديده ها و وضعيت زمين شناختى منطقه مى باشند براى مثال مواد سوزان آتشفشانها علاوه بر کشندگى سريع سبب آزاد شدن گازهاى سمى خطرناک در گستره و سيع ( بيش از 10000 کيلومتر مربع ) مى شود که اين گازها سبب ايجاد بيماريهاى ريوى و متاسيون هاى پوستى و ... مى باشند و يا خروج گازهاى سمى و آزاد شدن مواد راسب و ايجاد ترکيبات فرار در حين زمين لرزه سبب مسموميت هاى شديد در منطقه ( معادن ) مى شود ، علاوه بر آن به سبب ايجاد شرايط احيا و فساد بافتهاى حيوانى احتمال آلودگى آبهاى سطحى و زير زمينى به شدت افزايش مى يابد .
در مجموع زمين لرزه مى تواند سبب بر هم خوردن نظم اکولوژيکى در يک منطقه مى گردد بصورتيکه اولاً گازهاى سمى امکان راهيابى به سطوح فوقانى زمين و يا حتى جو را پيدا مى کنند و در ثانى لايه هاى محصور سمى ( لايه هاى سرب ، جيوه ، سيانور ارسنيک امکان مجاورت آبهاى زيرزمينى را پيدا مى نمايند بنابراين احتمال تغيير شيمى آبهاى زير زمينى به شدت افزايش مى يابد . در پديده خشکسالى ابتدا سطح آب زير زمينى کاهش يافته که اين عمل سبب تغيير منطقه غير اکسيدان با اسباع کامل به منطقه اکسيدان با اشباع متفاوت مى گردد تغييرات ميزان اکسيداسيون سبب تبديل مواد نامحلول به مواد محلول در آب مى گردد ( تبديل سولفيد به سولفات ) اين مواد در آب حل گشته و با استخراج و مصرف آن جان انسانها به خطر مى افتد مانند حادثه غرب سنگال که در اثر برداشت به رويه آب ميزان ارسنيک در آبهاى زيرزمينى بشدت افزايش يافت .
در مجموع پديده هايى چون :
1- راهيابى باطله هاى مواد معدنى سمى بر اثر استخراج و انبارش آنها به آب زيرزمينى و شبکه هيدروگرافى .
2- راهيابى باطله هاى مواد معدنى بر اثر تغيير سطح اساس سفره ( در سيل و خشکسالى ) .
3- تبديل مواد سمى نامحلول به محلول ( در خشکسالى)
4- آزاد شدن گازهاى سمى در هنگام زمين لرزه .
5- انتشار مواد سمى بر اثر آتشفشانى .
6- شيوع بيماريهاى بومى على الخصوص مسموميتها و کمبودهايى که اکثراً متاثر از شرايط زمين شناسى منطقه است .
7- آلودگى هاى ميکروبى و شيميايى آب بر اثر عدم فيلترهاى طبيعى . همگى از جمله مواردى هستند که لزوم بررسيهاى زمين شناسى را در امور بهداشتى يک ناحيه گوشزد مى نمايند .
بنابراين براى پيشبرد هر چه بهتر و رسيدن سريعتر اهدافيکه سلامتى جامعه را حفظ مى نمايد مطالعات زمين شناسى زيست محيطى در گستره ايران زمين امرى ضرورى به نظر مى رسد .

GEOLOGICAL SURVEY OF IRAN

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:زمين شناسى پزشکی,آلودگى هاى ميکروبى و شيميايى,زمين شناسى,ژئوژنيک ,ميان رشته اى, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

محققان دانشگاه فلوريدا ذرات کوچکي توليد کرده‌اند که مي‌توانند برنامه‌ريزي شده و با خاموش کردن خط توليد ژنتيکي که پروتئين‌هاي مربوط به بيماري را توليد مي‌کنند، در سطح سلولي با بيماري مبارزه کنند.

اين «نانوروبات‌هاي» جديد توانستند در بررسي‌هاي آزمايشگاهي کل عفونت ويروسي هپاتيت C را از بين ببرند. طبيعت قابل برنامه‌ريزي اين ذرات امکان استفاده از آنها در بيماري‌هايي همچون سرطان و عفونت‌هاي ويروسي را فراهم مي‌آورد.اين تحقيق توسط چارلز چائو، استاديار شيمي دانشگاه فلوريدا و چن ليو، استاد پاتولوژي اين دانشگاه رهبري شده است. ليو مي‌گويد: «اين يک فناوري جديد است که کاربردهاي بسيار وسيعي دارد، زيرا ما مي‌توانيم با استفاده از اين ذرات هر ژني را که مي‌خواهيم، هدف بگيريم. اين فناوري راه را براي تحقيق در عرصه‌هاي جديد مي‌گشايد. ما از ابداع اين فناوري بسيار هيجان‌زده هستيم».در پنج دهه گذشته نانوذرات به‌عنوان مبنايي براي شناسايي، پايش و درمان بيماري‌ها مطرح بوده‌اند. در حال حاضر از فناوري‌هاي مبتني بر نانوذرات در برخي کاربردهاي پزشکي همچون بررسي‌هاي ژنتيکي و يافتن نشانگرهاي بيماري‌ها استفاده مي‌شود. چندين درمان متفاوت نيز در مراحل مختلف آزمايش‌هاي باليني قرار دارند.هدف نهايي و ايده‌آل درمان نانويي يافتن عاملي است که بسيار انتخابي عمل مي‌کند؛ اين عامل تنها وارد سلول‌هاي بيمار مي‌شود، فقط فرايندهاي مربوط به بيماري را درون سلول هدف مي‌گيرد و به سلول‌هاي سالم آسيبي نمي‌رساند.براي نشان دادن چگونگي اين فرايند، چائو و همکارانش ذره‌اي توليد کردند که ويروس هپاتيت C را در کبد هدف گرفته و از تکثير آن جلوگيري مي‌کند.در درمان‌هاي فعلي هپاتيت C از دارويي استفاده مي‌شود که به سيستم تکثير ويروس حمله مي‌کند. اما کارايي اين روش در حد متوسط بوده و بنابر مطالعات انجام شده، تنها در 50 درصد موارد موفقيت‌آميز بوده است. اثرات جانبي اين نوع از درمان از دارويي به داروي ديگر متفاوت بوده و شامل علائم شبه‌آنفلوآنزا، کم خوني و اضطراب است.چائو و همکارانش مي‌خواستند مفهوم مداخله در ماده ژنتيکي ويروس را بهبود بخشيده و با افزايش کارايي درمان، اثرات جانبي آن را کاهش دهند.ذرات توليدشده توسط اين گروه به‌نحوي طراحي مي‌شوند که با ماده ژنتيکي سلول مورد نظر مطابقت داشته و مي‌توانند بدون آنکه توسط سامانه ايمني بدن شناسايي شوند، وارد سلول هدف گردند.


جزئيات اين کار در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نانوروبات‌ها,خط توليد ژنتيکي ,هپاتيت C,درمان نانويي,فناوري جديد,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اين وسيله كمي بزرگتر از مگس معمولي مي باشدو توسط ارتش آمريكا در حال توسعه مي باشد و تا اواخر اين دهه به توليد انبوه خواهد رسيد.این ماشین می تواند در ماموریت های جاسوسی، ضبط و انتقال اطلاعات صوتی و تصویری استفاده می شود.اين وسيله مجهز به دوربین مینیاتوری، میکروفن ها، مودم و GPS  بوده و قابليت نفوذ جهت انجام فعاليتهاي ضد تروريستي را داراست.

از موانع فني موجود در راه عملياتي شدن اين وسيله وجود باطري به ميزان كافي در وسيله اي به اين كوچكي مي باشد كه با توجه به پيشرفتهاي صورت گرفته در فن اوري نانو  اين اميد وجود دارد كه اين مشكل حل و نيروي كافي براي روشن نگه داشتن آن در هوا تهيه گردد. نسخه هاي پيچيده تر اين روبوت در نقش يك قاتل ( با همراه داشتن يك كپسول حاوي سم سيانيد يا مواد سمي جايگزين ديگر در شكم روبوت) از طريق سوزن كوچك نصب شده در آن قادر به سوراخ كردن پوست انسان و تزريق سم به هدف تعيين شده مي باشد. بايد منتظر حضور اين جنگ آوران نوين در ميادين جنگ نيز بود.


 

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تسليحات نظامي آينده,ماموریت های جاسوسي,حشره ميكرو روبوت ,سلاح نوين,سلاح جديد, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

  

 دانلود ماری جوانا-کندوکاوی در یافته های علمی-امیرحسین آریانپور:

http://faupload.com/upload/91/Khordad/Marijuana-2nd-ed-.pdf

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ماری جوانا,مخدر,خطرات,مکانیسم اثر,مدت باقی ماندن در بدن,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

كشور چين علاوه بر محصولات صنعتي و پوشاك، در توليد محصولات كشاورزي نيز در بين كشورهاي جهان پيشرو بوده و در توليد 25 محصول كشاورزي رتبه اول را به خود اختصاص داده‌ است. به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين ميان ايران با توليد سالانه 10 تن خاويار، 180 تن زعفران، 190 هزار تن پسته و 600 هزار تن انار رتبه اول در توليد اين چهار محصول را در بين كشورهاي جهان به خود اختصاص داده است.

كشور چين با توليد 183 ميليون تن برنج، 110 ميليون تن گندم، 507 ميليون تن ميوه و سبزي و 12.5ميليون تن سير بزرگترين توليدكننده اين محصولات به شمار مي‌روند.
- چيني‌ها همچنين با توليد سالانه 27 ميليون تن سيب درختي و بيش از 14 ميليون تن نارنگي بزرگ‌ترين توليد‌كننده‌ اين دو ميوه در جهان محسوب مي‌شوند.
البته ايران هم با توليد سالانه بيش از دو ميليون و 700 هزار تن سيب، چهارمين توليدكننده اين محصول به شمار مي‌رود و 600 هزار تن نارنگي نيز در باغات كشورمان برداشت مي‌شود كه در رتبه يازدهم توليد اين ميوه قرار گرفته‌ايم.
- سالانه بيش از شش ميليون تن هلو و شليل در چين توليد مي‌شود كه اين كشور را در مقام اول توليد اين دو ميوه هسته‌دار قرار داده است.
ايران نيز با توليد 600 هزار تن هلو و شليل، در جايگاه ششم توليد اين ميوه قرار دارد.
- سالانه دو ميليون تن خرمالو در كشور چين برداشت مي‌شود كه اين كشور را به بزرگ‌ترين توليد‌كننده‌ خرمالو مبدل كرده است.
- چين هم‌چنين با توليد سالانه بيش از 32.5 ميليون تن گوجه‌فرنگي و 69.5 ميليون تن هندوانه اولين توليد‌كننده‌ گوجه‌فرنگي و هندوانه در جهان است.
در اين ميان كشورمان با توليد چهار فصل سال در مناطق مختلف كشور ساليانه بيش از دو ميليون و 200 هزار تن هندوانه توليد مي‌كند كه جايگاه چهارم جهان در توليد اين محصول را به خود اختصاص داده است.
- سالانه 500 هزار تن گردوي چيني توليد مي‌شود كه اين كشور اولين توليد‌كننده‌ گردو در جهان به‌شمار مي‌رود.
ايران هم بيش از 300 هزار تن گردو در سال برداشت مي‌كند و چهارمين توليدكننده اين محصول در جهان است.
- توليد بيش از 18 ميليون تن بادنجان، 71 ميليون تن سيب‌زميني، 37 ميليون تن كلم، 11.5 ميليون اسفناج و 18 ميليون تن پياز در زمره اولين توليد‌كننده‌ اين محصولات كشاوري چين قرار گرفته است.
- همچنين توليد 298 هزار تن عسل و 50 ميليون تن ماهي در كشور چين، چشم‌بادامي‌ها را به اولين توليد‌كننده‌ ماهي و عسل نيز مبدل كرده است.
ايران نيز سالانه 45 هزار تن عسل توليد مي‌كند كه يازدهمين توليدكننده اين محصول محسوب مي‌شود.
- سالانه 11.5 ميليون تن پنبه، 291 هزار تن ابريشم، يك ميليون و 200 هزار تن چاي در كشور چين توليد مي‌شود كه اين كشور در توليد اين محصولات رتبه‌ اول جهاني را به خود اختصاص داده است.
در كشورمان نيز سالانه 60 هزار تن پنبه توليد مي‌شود كه نيمي از نياز صنايع نساجي را تامين مي‌كند. همچنين سالانه 110 هزار تن برگ سبز چاي در ايران برداشت مي‌شود كه از اين ميزان 35 هزار تن چاي خشك استحصال مي‌شود.
- از سوي ديگر ايران در توليد خرما، زردآلو، بادام، كيوي و گيلاس رتبه‌هاي دو و سوم را به خود اختصاص داده است.
همچنين سالانه با برداشت يك ميليون تن خرما، دومين توليدكننده اين محصول پس از مصر قرار گرفته‌ايم.
- سالانه بيش از 30 هزار تن فندق در كشور توليد مي‌شود كه ايران جايگاه ششم توليد اين محصول را دارد.
- توليد بيش از 34 هزار تن "به" ايران را چهارمين توليدكننده اين محصول در جهان كرده است.
- انجير،‌ آلبالو، آلو و گوجه ايراني نيز در رتبه پنجم توليد جهان قرار گرفته‌اند. 
 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:توليد محصولات كشاورزي,رتبه‌جهاني ,آمار تولید محصولات کشاورزی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

به‌طور كلي در ايران سالانه حدود يك ميليون تن خرما توليد و حدود 130 تا 140 هزار تن خرما صادر مي‌شود كه عمده صادرات خرماي ايران خرماي «ساير» است .به گزارش خبرنگارخبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، خرماي مضافتي كه عمده مصرف خرماي كشورمان است، به مقدار بسيار ناچيزي صادر مي‌شود، چون صادرات آن نياز به كانتينر‌هاي يخچال‌دار دارد و اگر به هر دليلي اين يخچال‌ها با مشكل مواجه شود، خرما‌ها ترش شده و خراب مي‌شود صادرات خرماي ايران در سه ماه نخست امسال با كاهش 9.3 درصدي به 32.3 ميليون دلار رسيد. براساس آمار گمرك ايران در اين مدت بيشترين ميزان صادرات خرماي ايران مربوط به خرماي مضافتي به ميزان 15.4ميليون دلار بود. در مدت زمان مشابه در سال قبل 35.7 ميليون دلار خرما از كشور صادر شده بود. به گفته رييس اتحاديه صادر‌كنندگان خشكبار ايران، بيشتر توليد خرماي ساير از خوزستان و پس از آن فارس و بندر‌عباس و به‌طور كلي مناطق گرمسيري است. محمدحسين شمس‌فرد به خبرنگار ايسنا گفت: قيمت خرماي صادراتي حدود 1600 دلار در هر تن است. صادرات خرماي ايران در سال 1390 با افزايش 17.7 درصدي به بيش از 174 ميليون دلار رسيده بود. ایران طبق آمار دومین تولیدكننده بزرگ خرما در جهان است که به دلیل نداشتن بازارهای جدید و بسته‌بندی‌های سنتی در رده هفتم صادرات این محصول قرار گرفته است. سالانه بیش از هفت میلیون تن خرما در جهان تولید می‌شود كه ایران با تولید یك میلیون تن از این میزان در رتبه دوم تولید خرمای جهانی جای گرفته است. هند، آذربایجان، امارات، ترکیه، عراق، روسیه، مالزی، آلمان، انگلستان، اوکراین دانمارک، سوئد، قزاقستان، مالزی، اندونزی، استرالیا و کانادا از جمله بزرگترین بازارهای صادراتی صنعت خرمای ایران در سال گذشته بودند. ایران پس از مصر دومین تولیدكننده خرما در جهان به شمار می‌رود، اما با توجه به این‌كه بسته‌بندی خرمای صادراتی ایران ۱۰ كیلوگرمی و به صورت سنتی است، كشورهای تونس و امارات با بسته بندیهای كوچك جایگاه ایران را در بازارهای صادراتی گرفته‌اند.


 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خرما,صادرات خرماي ايران,مصرف خرما,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 ... 215 216 217 218 219 ... 233 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com